Przemysł oponiarski i typy ogumienia

Motoryzacja to niezwykle obszerna, niezbędna dziedzina w przemyśle technologicznym. Jeśliby twórca samochodu opatentował własny pomysł, zabezpieczyłby materialnie nie tylko swoje potomstwo, ale także ich dzieci, i ich dzieci… dużo generacji w przyszłość – branża motoryzacyjna to jeden z największych przemysłów świata, choć niedawno wyprzedzony tylko przez komputery i postępujący rozwój elektroniki. Wciąż jednak stanowi ważną gałąź przemysłu, na której wyrosło mnóstwo innych przemysłów i usług.

Mustang GT

Autor: Alexandre Prévot
Źródło: http://www.flickr.com

Wystarczy powiedzieć o ogumieniu. Opony są oczywiście partiami samochodu, które nie muszą być doskonałe, by się poruszać. Jeśli ktoś się zaprze, swoim autem będzie mógł poruszać się nawet bez ogumienia, chociaż opona najlepszej klasy pozwala utrzymać lub poprawić mnóstwo parametrów i osiągów jazdy. Po pierwsze bezpieczne są felgi, to jest metalowy fragment koła (opony poznań) – za pośrednictwem opony nie będzie wciąż wystawiona na dziury w jezdniach i nagłe wstrząsy. Następnie – przyczepność, jaka musi być bardzo dobra, by bez przeszkód dać radę jechać z dużą prędkością, nie wylatywać z trasy na skrętach, a w trudnej sytuacji potrafić jak najszybciej unieruchomić pojazd – im bardziej przyczepne opony, tym krótsza droga hamowania. Pozostają jeszcze takie smaczki, jak taki, że świeżo zakupione, niestarte, odpowiednio założone opony na wyważonych i wyprostowanych kołach pozwalają znacznie zaoszczędzić na paliwie.

Przemysł oponiarski jest bardzo zróżnicowany, tak, jak różne istnieją auta. Poczynając od ciągników, do których stosuje się odpowiednie opony rolnicze (Hurtopony poleca), do aut wyścigowych, jakich koła (alufelgi) prezentują się całkowicie inaczej niż typowe koła pojazdów osobowych.

traktor na polu

Autor: United Soybean Board
Źródło: http://www.flickr.com

Opony rolnicze na przykład wykazują się niezwykle masywnym bieżnikiem, jaki pozwala ciągnikom i kombajnom bez problemów pokonywać grząskie tereny rolne, błota i różne nierówności. Nieco mniej masywne są opony terenowe, choć dostosowane z grubsza do tego samego, im przychodzi z pomocą jednak resorowanie aut terenowych, które pozwala pokonywać wiele niełatwych terenów bez tak wielkich, masywnych opon. Pokrewne oponom aut samochodowych są chyba opony ciężarowe (*więcej), które wyposażone są w nieskomplikowany bieżnik, ale z kolei dostosowane są do znoszenia ogromnego obciążenia, dlatego uzbrajane są dość pokaźną konstrukcją z drutu, kala znajduje się pomiędzy paroma warstwami gumy.

Leave a Reply

*