Jakie filtry można wyróżnić w aucie? Co na ich temat wiadomo, a jaki sposób działają?

W każdym samochodzie znajdują się filtry, od których zależne jest działanie jak i funkcjonowanie naszego pojazdu. W tym artykule skupimy się na filtrach oleju, powietrza oraz paliwa.

Te pierwsze są bardzo niezbędne w każdym samochodzie, bo oczyszczają oleje z cząsteczek stałych, takiego rodzaju jak kurz, osady czy cząsteczki sadzy. Są stosowane dla oleju silnikowego, hydraulicznego oraz w automatycznej skrzyni biegów.

Mamy dwa rodzaje takich filtrów. Pierwsze są puszkowe filtry, jakie składają się z obudowy filtra i jego wkładu. W trakcie serwisu wymienia się całość. Drugi typ to wkłady filtrów oleju. Są zlokalizowane albo też zintegrowane bezpośrednio w silniku, w systemie cyrkulacji oleju. Są całkiem bezpieczne dla środowiska naturalnego, gdyż tylko wkład olejowy się wymienia. Obudowa jak również zawory – www.arapneumatik.pl/k-11-zawory-kulowe-przemyslowe – zostają na bloku silnika. Wkłady filtrów oleju powinny być dobrze dopasowane po montażu, co daje gwarancje, iż filtry pozostaną całkowicie wolne od wycieków.

Filtry do wentylacji

Filtry powietrza projektowane są specjalnie do danych modeli silników nie jedynie pod względem wymiarów wkładu albo tego jaki kształt ma obudowa. Fragmenty zanieczyszczeń przechwytywane są w tym miejscu przez specjalny rodzaj materiału o porowatej, włóknistej fakturze. Jest wytrzymały na przesiąknięcia wodą, ale również olejem – zobacz, w jakie filtry paliwa warto zainwestować . Ma także niesamowicie dobrą przepustowość, która jest zależna od tego jak grube są włókna oraz gęstości tego jak są rozmieszczone. Filtracja jednak nie odbywa się jedynie na zasadzie sita, lecz wykorzystywane są również tego rodzaju zjawiska fizyczne, jak bezwładność odrzucająca drobiny płynów na zewnętrzną stronę zakrętów pokonywanych przez malutkie strużki powietrza, a przy tym rozmaite siły przyciągające odwirowane pyłki do włókien.

Filtry paliwa służą do zatrzymywania cząstek stałych. Dobrze jest natomiast wiedzieć, że w przypadku filtracji oleju napędowego zatrzymywane są też cząsteczki wody. Filtry oleju napędowego wyposażane są zawsze w dodatkowe odwadniacze odstojnikowe, które umieszczone są dolnej części obudowy, dlatego w związku tym muszą być zakładane w aucie w pozycji pionowej. Mają także czasem konstrukcję dwustopniową z podziałem na oczyszczanie zgrubne jak również dokładne. W pierwszym, jak również drugim przypadku do wyodrębniania cząstek stałych stosowane są wkłady wykonane ze specjalnego papieru filtracyjnego.

Leave a Reply

*