Co to jest integracja sensoryczna? Jak się ją prowadzi?

Terapia integracji sensorycznej przyjmuje postać ściśle określonej zabawy, w której mały człowiek z chęcią bierze udział i wie, że jest w stanie tworzyć zajęcia razem z terapeutą. W czasie takich zajęć nie naucza się dzieci jakiś ściśle określonych umiejętności, główny cel zajęć skupiony jest na poprawie integracji między zmysłami w układzie nerwowym. Za sprawą tej metody terapeuta może stymulować zmysły dziecka, jak również usprawnić tego typu sfery, jak motoryka duża albo koordynacja wzrokowo-ruchowa.

Zadaniem tego typu terapii jest danie dziecku, podczas jego aktywności ruchowej, całkowicie kontrolowanej przez terapeutę ilości bodźców sensorycznych. Wywołuje to w konsekwencji poprawienie integracji bodźców, które dochodzą do dziecka w tym samym czasie z otoczenia, jak również z jego ciała.

Nie poddawaj się – kontynuuj poszukiwania (http://podologmarcinkowska.pl/cennik/) wciągających Cię postów. Znajdziesz ich dość sporo na naszej nowej stronie. Namawiamy!

Terapeuta przy stosowaniu właściwych technik jest w stanie wyeliminować oraz ograniczyć niepożądane bodźce występujące przy nadwrażliwościach sensorycznych. Może również dostarczyć silne bodźce, co jest niezbędne przy podwrażliwościach systemów sensorycznych.

Nie ma schematów powtarzalnych zadań, ale stale poddaje się analizie zachowanie dziecka, przez co możemy dobrać i modyfikować ćwiczenia w ten sposób, by dziecko było w stanie odpowiadać na nie coraz bardziej zaawansowanymi reakcjami adaptacyjnymi. Terapia integracji sensorycznej ma miejsce w pomieszczeniu specjalnie do tego dostosowanym. W terapii używany jest specjalistyczny sprzęt takiego typu jak podwieszane platformy, hamaki czy trampoliny. Używane się także różnego rodzaju materiały do stymulacji dotykowej, wzrokowej, węchowej oraz smakowej. Terapeuta polegając na swojej wiedzy, jest w stanie dostosować trudność zadań i ćwiczeń do poziomu możliwości dziecka, a także obecnego samopoczucia.

Ćwiczenia tego typu nie mogą być ani proste, ani nazbyt trudne. Stałe balansowanie na takiej granicy, ulepsza pracę ośrodkowego układu nerwowego oraz może wpływać na zmianę zachowania w sferze motorycznej oraz emocjonalnej. To poprawia zdolności językowe i poznawcze, a z pewnością przejawia się lepszą efektywnością przyswajania wiedzy. W czasie terapii postępy dziecka są monitorowane poprzez rozwiązywanie różnego rodzaju testów, jak też poprzez obserwację zmian w zachowaniu. Każdy terapeuta musi być odpowiednio przygotowany, służy do tego integracja sensoryczna.

Leave a Reply

*