Co to jest i z czego składa się suwnica?

Do w najwyższym stopniu przydatnych czy nawet niezbędnych maszyn w dużych magazynach albo portach są suwnice, zatem urządzenia, które funkcjonują w ruchu przesuwnym.

Są one wyposażone w mechanizm opuszczania oraz podnoszenia ładunków.
malunek - przemysł

Autor: Marcin Polak
Źródło: http://www.flickr.com
Przykładowo dźwignice bramowe przynoszą na myśl swoim wyglądem typową bramkę piłkarską, przy czym na zamontowanej poziomo belce umieszczony jest hak (http://www.zawiesiawroclaw.pl/category/haki/). Taka wciągarka (wciągarki linowe ręczne) jest w stanie się ruszać na boki oraz w pionie. Suwnica stworzona jest do przesuwania ładunków oraz ludzi, lecz wyłącznie w obszarze, który jest określony szerokością i wysokością toru jazdy. Na dźwignicy powinny zostać zamieszczone określone oznaczenia. Przykładowo na moście musi być informacja o największym dopuszczalnym ciężarze, nr rejestracyjny Urzędu Dozoru Technicznego oraz o grupie natężenia pracy. Poza tym o największym dopuszczalnym udźwigu musi informować także tabliczka na zbloczu hakowym. Do podstawowych składników oprzyrządowania mechanicznego suwnicy zaliczają się m.in.: tor jezdny, odboje czy też krzywki.

W sprzedaży są suwnice natorowe, podwieszane oraz bramowe. Ta pierwsza, zatem pomostowa jest montowana zazwyczaj we Wnętrzach hal magazynowych oraz hal przemysłowych. Składa się ona z kratownicowego pomostu, który może toczyć się po prowadnicach. Suwnica boczna może posiadać udźwig do 5 ton a rozpiętość 10 metrów. Znacznie cięższe ładunki może udźwignąć suwnica pomostowa dwudźwigarowa. Jej udźwig może wynieść aż do 200 ton. Na pochylniach stoczniowych albo składowiskach zazwyczaj stosowana jest dźwignica bramowa.

Może mieć ona rozpiętość do 36 metrów oraz udźwig do 100 ton. Przeważnie posiada ona kilka napędów: do ruchu pomostu, ciągnika i podwieszenia zawiesia. Co ciekawe, małe dźwignice mogłyby być także sterowane zdalnie.

Leave a Reply

*